onsdag 19 juli 2017

Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker

Om mord och författarskap och om ett samhälle där alla inte är vad de verkar vara.

Handling: New Hampshire, sommaren 1975. En ung kvinna vid namn Nola Kellergan försvinner under oklara omständigheter och hennes förmultnade kropp återfinns inte förrän 2008, trettiotre år senare, när den påträffas nergrävd i den berömde författaren Harry Queberts trädgård. Bredvid Nolas kvarlevor hittar poliserna dessutom en kopia av manuskriptet till Queberts berömda genombrottsroman Roten till det onda. Quebert fängslas och anklagas för mordet, men till hans hjälp kommer hans före detta elev, författaren Marcus Goldman, som också är denna romans berättare och egentliga huvudperson. Tillsammans med polischefen i den lilla staden inleder Marcus en utredning som kommer att bli mer komplicerad än vad någon av de inblandade någonsin hade kunnat föreställa sig. Dessutom börjar han skriva en roman om fallet, en roman som redan innan den publicerats verkar vara på väg att bli en bestseller av sällan skådad kaliber. Romanen bär titeln Sanningen om fallet Harry Quebert...


Den här har stått ett tag i min bokhylla eftersom jag var inte beredd på att den skulle vara så tjock (709 sidor) men nu bestämde jag mig för att ta tag i den under vår semestervecka på Gotland. Det här är en bok som är en kombination av en roman och deckarhistoria. Men vill man ha en renodlad deckare blir man besviken.

Huvudpersonen är Marcus Goldman och jag måste säga att han inte direkt börjar som en favoritperson. Så jag lider inte direkt med honom när han desperat ringer efter sin gamla lärare och vän när han kört fast i sitt skrivande efter sin första succé och festat upp dem mesta av pengarna.

Under delar av boken växlar kapitlen mellan vad som hände 1975 och nutid. Nola är en flicka eller ung kvinna som väcker känslor hos många på olika sätt. Till en början förstår man inte hur mycket. Det här handlar också om kärleken mellan en man på drygt trettio år och en femtonårig tjej. Av någon anledning har jag inga större problem med den biten men det är kanske för att det inte beskrivs något om deras fysiska förehavanden.

Jag tycker ändå att boken är för lång. Men samtidigt vet jag inte om jag fått samma känsla för den om den varit kortare. För då och då kan jag ändå förnimma både miljön och känslan från boken och hade jag gjort det på samma sätt om den varit nerkortad?

Slutet blir rätt intressant även om jag insett att saker kanske inte helt var vad de verkade vara.

Den här passar in i flera rutor i Sommarbingon men jag väljer "En tjock".  Annars hade den passat väldigt bra i "En som handlar om något bokrelaterat".

Betyget blir 4-.

8 kommentarer:

  1. Jag tyckte otroligt mycket om den här! Hade noll förväntningar men den var verkligen toppen. Har satt den i händerna på ungefär alla jag kunnat efteråt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog lite för höga förväntningar misstänker jag. Men den var ändå väldigt bra. Det är det knepiga med förväntningar.

      Radera
  2. Den boken har jag stående i bokhyllan. Borde läsa den för jag har hört så många bra recensioner på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var definitivt väldigt läsvärd.

      Radera
  3. Köpte den på bokrean förra året och det gjorde jag bara för att så många haft så mycket bra att säga om den. Läst den har jag förstås inte gjort. Än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inte helt oväntat :). Du brukar i alla fall inte ha något emot tjocka böcker.

      Radera
  4. Jag tyckte att boken var sådär, ingen höjdare men okej. Minns efter halva boken att jag var tveksam till att fortsätta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag minns att jag upplevde den seg där mitt i. Men sen tog den sig som tur va.

      Radera