söndag 9 juli 2017

Viskande skuggor av Jan-Philipp Sendker

En asiatisk spänningsroman!

Handling: Journalisten Paul Leibovitz lever ensam i sitt hus på en liten ö utanför Hongkong. Isoleringen är frivillig, han sörjer sin döde son och vill behålla sina minnen av honom så rena som möjligt. Under en pilgrimsvandring möter han en amerikanska, Elisabeth Owens, vars 30-årige son försvunnit - och i värsta fall mördats - under en affärsresa i Kina. Paul bestämmer sig för att hjälpa Elizabeth att lösa mysteriet. Han kontaktar Zhang, en vän inom säkerhetspolisen, och tillsammans börjar de följa spåren som leder dem allt längre in i Kinas undre värld, en värld som befolkas av människor som inte väjer för någonting.


Uppläsare: Niklas Falk

Jag har läst två andra böcker av Jan-Philipp Sendker och tyckt om dem båda. Men jag vet också att många har svårt för hans böcker. Den här boken upplever jag att fler är negativa till men det är en känsla jag har.

Jag tyckte om början av boken och får lära känna Paul Leibovitz som fastnat i sin sorg över sin son och verkar tro att han sviker sonen om han börjar leva. Jag tycker om hur den asiatiska miljön beskrivs, både lugnet på Pauls ö utanför Hongkong och hetsen och myllret i själva Hongkong som får honom känna panik.

Men genom Elisabeth Owen som han träffar på av en slump dras han in i något som tvingar ur honom i hans instängda sorg. Så långt tycker jag att boken är bra. Jag tycker också mycket om hans vän Zhang och förfäras över det Kina man får lära känna genom främst honom. Paul kommer också allt närmare sin kinesiska kvinnliga vän men hennes skräck för Kina som hon lyckats fly ifrån gör att deras relation är allt annat är enkel. Det tillsammans med Pauls instängda sorg.

Tyvärr blir det alldeles för långt och utdraget. Hela boken stampar under ändlösa timmar utan att det händer särskilt mycket. Det känns som samma saker kommer igen och igen utan att det går framåt.

Jag skulle kanske ha gett upp boken om jag inte dels kommit så långt och att den dels passade så bra i en ruta på Sommarbingon (en som utspelar sig utom Europa och USA). Istället ökade jag faktiskt uppläsarhastigheten under en bit. Mot slutet tog boken fart igen och boken knöts ihop på ett bra sätt.

Boken beskrivs som en thriller och det finns både ett mord och en polis med i boken. Men det känns inte som att det är det som boken faktiskt handlar om. Det används mer som en ursäkt till att beskriva Kina och locka deckarläsarna. Och jag hade föredragit en roman om det istället.

Betyg 2.5 av 5.


6 kommentarer:

  1. Jag har ju sett hans böcker precis överallt länge nu och jag kan inte bestämma mig för om jag vill läsa eller ej. Köpa kommer jag i alla fall inte att göra, men man kan ju låna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade som sagt de andra bättre. Men den hade kanske varit bättre om jag inte lyssnat på den. Nu blev den alldeles för seg. Det här är den första i en serie och även om jag inte gillade den här så mycket så kanske jag ändå lockas av nästa.

      Radera
  2. Jag gillade faktiskt denna riktigt mycket. Jag gillar att läsa spänningsromaner som utspelar sig i lite annorlunda miljöer än vad man är van vid. Gillar dessutom författarens språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vanliga fall gör jag också det. Men hade jag läst, i stället för att lyssna hade jag kanske gillat den betydligt mer. I synnerhet med tanke på att jag har gillat de tidigare böckerna.

      Radera
  3. Jag tyckte också mycket om den här men jag läste den. Gillade blandningen och intressanta miljöer. :) Kan ju vara lite som du säger att ibland blir det annorlunda när en lyssnar. Det här var den första bok jag läst av författaren, tänkt att jag ska läsa de andra böckerna och se hur de är. Sen kommer det väl en fortsättning på den här framöver... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog ta mig an nästa del om den kommer men då testa att läsa istället. Dessutom är jag beredd på att det inte är så mycket deckare utan mer om Kinas komplexa historia och politik.

      Radera