söndag 27 augusti 2017

Coffin Road av Peter May

En klassisk Peter May!

Handling: En man spolas upp, halvt ihjälfrusen, på en ödslig strand på ön Harris i Yttre Hebriderna. Han har ingen aning om vem han är eller hur han kom dit. Hans enda ledtråd är en karta över en rutt vid namn Coffin Road. Han vet inte vart den kommer att leda honom, bara att han måste följa den.

Kriminalinspektör George Cann korsar Atlanten till en avlägsen klippö utanför Yttre Hebriderna. Fylld av onda aningar kliver han i land på den plats där tre fyrvaktare mystiskt försvann ett sekel tidigare. Men nu finns det en ny gåta: en man hittad ihjälslagen på samma klippa.

I sitt flickrum i Edinburgh sitter tonåriga Karen Fleming och grubblar över vad som hände hennes döde far, en framstående vetenskapsman. Två år efter att man hittade hans självmordsbrev kan hon fortfarande inte tro att han frivilligt skulle ha övergett henne. Coffin Road följer dessa tre riskfyllda resor mot en enda, chockerande sanning - och insikten om att okunskap kan leda till vår död.


När jag nyligen beställde böcker kunde jag inte låta bli att köpa den här nu när det precis kommit ut. Det är något speciellt med Peter Mays böcker som tilltalar mig. Jag älskade serien som började med Svarthuset. Jag var inte riktigt lika begeistrad i Entry Island vilket jag tror berodde på huvudpersonen och hans mående.

Början av boken påminner väldigt mycket om Identitet Kain och jag undrade mycket hur boken skulle fortsätta. Men som tur vad gick den inte samma väg.

Peter May tar upp ett viktigt ämne här i boken som faktiskt är väldigt skrämmande. Jag var tvungen att googla på det och stämmer det som står om problemet. Det kan ju annars vara svårt att veta hur mycket som är påhittat i skönlitterära böcker. Så utifrån det här har Peter May byggt upp en spänningsroman. Jag vill inte riktigt kalla det deckare även om det är en polis med. Men som vanligt i hans böcker är det inte polisens arbete som direkt löser fallen.

Det som är bra med boken är miljön i första hand som alltid. Men det är också intressant med människorna. Självklart går det att ha vissa mindre invändningar men som helhet tycker jag att Peter May lyckats väldigt bra med de flesta av karaktärerna.

I sommarbingon blir det Glesbygdsskildring från valfritt land. Den näst sista rutan. Vi får se om jag hinner läsa ut den sista boken innan torsdag (en hyllvärmare). Just nu ser det ljust ut men jag vet hur trött jag är på vardagarna... Tur att boken är spännande i alla fall.

Boken får betyget en stark fyra av mig.

6 kommentarer:

  1. Jag har gillat alla hans böcker och ser verkligen fram emot att så småningom läsa den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då lär du tycka om den här. Ibland är det tråkigt att en bok redan är läst. Just nu känns det så med den här.

      Radera
  2. Jag är så otroligt svag för Peter Mays böcker så jag tror att jag nog är lite förlåtande när jag läser dem. Gillade också denna och den var väl i stort sett lika bra som hans andra. Just temat gjorde den ju extra intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar med förlåtande. En annan sådan författare är Elly Griffiths för mig.

      Radera
  3. Jag håller på med denna nu och tycker att den är otroligt bra hittills. Har gillat alla andra böcker av Peter May. Både språket och miljöerna tilltalar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en del kvar att njuta av om du inte redan hunnit läsa ut den. Men jag håller med dig.

      Radera