lördag 19 augusti 2017

Karriär i ondska av Robert Galbraith

Tredje boken om privatdetektiven Cormoran Strike och hans assistent Robin Ellacott.

Handling: Ett paket med en kvinnas avhuggna ben levereras till Robin Ellacott. Hennes chef, privatdetektiven Cormoran Strike, inser att det finns fyra personer från hans förflutna som kan vara involverade - alla fullt kapabla till obeskrivlig brutalitet.
Cormoran Strike blir alltmer övertygad om att polisen i sin utredning fokuserar på fel person, och tar tillsammans med sin assistent Robin saken i egna händer. Jakten leder dem till de tre andra misstänkta männens mörka och skrämmande världar, men medan alltfler fasansfulla handlingar begås, håller tiden på att rinna ut.

Uppläsare: Niklas Falk

Jag lyssnade på den här boken till det var ungefär en fjärdedel kvar. Sen stod jag inte ut längre och lånade boken på biblioteket. Mitt problem var att boken var på 534 sidor och den kändes för lång och omständlig som ljudbok. Trots att det hände massor så kändes det som att det ändå tog för lång tid just på grund av uppläsningslängden. Men det gick mycket bättre när jag bytte till den vanliga boken och takten kunde ökas. Eller så var det för spännande för långa stunder vilket blev jobbigt i sig när det skulle läsas upp.

En annan reflektion är att det var en hel del dialog mellan män och kvinnor och det är inte alltid som det blir jättebra när det motsatta könet läser på ett sätt som inte är helt neutralt. Det känns nästan lite komediaktigt då utan att vara roligt. Mest var det när lite udda karaktärer intervjuades. Men problemen som jag upplevde i förra boken med ojämna ljudnivåer var borta i den här vilket var positivt.

Som alltid gillar jag verkligen Cormoran Strike och Robin Ellacott. I den här boken blir allt lite mer personligt eftersom någon är efter Cormoran och även Robin. Och att det troligtvis är någon från Cormorans tidigare liv. Han vet inte vem och har flera som han vet är mer galna än många andra. Bland annat från sin tid som militärpolis. Robins bröllop närmar sig och det går inte heller problemfritt mitt i allt detta.

Den här boken känns lite mörkare och ruggigare än de tidigare eftersom det ligger en hotbild över dem på flera sätt. Jag brukar inte gilla när olika brott är kopplade till någon polis som exempel. Men här störde jag mig inte lika mycket eftersom det här handlar om en privatdeckare som blir omskriven i pressen lite då och då. Däremot hoppas jag att det var ett engångstillfälle. Trist nog så finns det inga flera böcker i serien, inte ens på engelska. De som finns är utgivna 2013, 2014 samt 2015. Så jag hoppas att hon snart kan få ut en till. Men det har kanske varit fullt upp med Harry Potter och allt annat.

För min sommarbingo så hamnar den här som Valfri.

Betyg 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Den här serien har jag tänkt börja läsa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du kommer att gilla den!

      Radera
  2. Ja, de två första böckerna väntar i hyllan. Trots att jag är nyfiken har det inte blivit av att jag börjat läsa. Å andra sidan finns det hela tiden väldigt många böcker jag är nyfiken på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner verkligen igen "problemet".

      Radera