söndag 13 augusti 2017

Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr

En röst i natten, ett världskrig och en sten...

Handling: Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind och kan bara tolka krigets fasor genom ljud, dofter och beröring.

I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker, men kan bara undslippa ett hårt liv i kolgruvan genom Hitlerjugend.

När Marie-Laure flyr det ockuperade Paris och Werner skickas på ett hemligt uppdrag förenas deras öden i Saint-Malo en stad som kommer att totalförstöras av kriget.


När jag fick hem den här blev jag lite rädd för tjockleken (598 sidor) men jag hade inte behövt vara det. Det är uppdelad i många kapitel och varje nytt kapitel börjar på en ny sida. Därför blir det rätt många sidor som bara är fyllda till hälften.

Boken växlar huvudsakligen mellan Marie-Laure och Werner. Jag hade av någon obekant anledning fått för mig att de kände varandra men så var det inte. Istället blir det en roman om två tonåringar som växer upp i varsitt land och vars länder krigar mot varandra.

Tyvärr var det alldeles för nära inpå som jag läste Kriget har inget kvinnligt ansikte. Jag känner mig mättad på andra världskrigets vidrigheter och hade svårt att läsa om Werners tyska fostran till att bli en soldat och hur de sen sökte efter fiender. Hur alla mänskliga känslor såg som svagheter och att det bara handlade om Riket. Det rymmer så otroligt mycket smärta i dessa historier. De som levde då kunde inte välja men jag kan åtminstone påminna mig då och då om hur vi behandlar varandra i krig.

Men boken rymmer så mycket mer. Vi får uppleva Frankrike ur en blind flickas perspektiv också. Jag njuter men läser också med bävan om hennes fars kärlek och hans presenter som han ger henne. Det är så fint. Men det känns så bräckligt hela tiden med kriget som kommer allt närmare och sen är över dem.

Trots att det blev tungt att läsa ytterligare en bok med krigsskildringar och skräcken som finns där så är boken väldigt bra. Det finns flera element i boken som ger den ett speciellt skimmer. Scener som jag målar upp inom mig och inger värme i ett hemskt krig.

Jag ger boken betyget 4+/5-. Jag måste smälta boken för att riktigt veta vad jag vill ge den. Men den är definitivt väldigt läsvärd.

Den kommer också bli en del av sommarbingon  men jag vet inte om det blir en valfri eller om det blir "En som har en fyr eller vilt djur i sig". Det senare blir lite lätt krystat men det är en del fågelprat en bit in i boken det och orden mård och rådjur finns med i texten.

8 kommentarer:

  1. Den här boken är en av mina absoluta favoriter det senaste året. Den sitter kvar i minnet starkt.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte den förra året, på bokrean om jag inte minns fel. Blev så otroligt sugen på den efter allt positivt jag läste om den. JAg kommer väl till den så småningom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tvivlar jag inte på. Men den hör definitivt till de läsvärda böckerna.

      Radera
  3. Jag fick den i julklapp för 1,5 år sedan och började på den men lade den åt sidan. Kanske dags nu? Om inte annat så just för de vilda djuren i sommarbingot ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle ju kunna vara något. Fast djuren är bara med på nivån att någon sett dem och nämner det. Frågan är om det räknas...

      Radera