onsdag 9 augusti 2017

Yxmannen av Ray Celestin

En ruggig och spännande deckare i ett gammalt New Orleans!

Handling: New Orleans 1919. Den beryktade seriemördaren Yxmannen sätter skräck i staden med sina bestialiska mord. 

Kriminalinspektör Michael Talbot utreder fallet men har svårt att hitta ledtrådar. Dessutom bär han på en hemlighet, som till intet pris får komma ut. Luca DAndrea, Michaels tidigare chef, har fått i uppdrag av maffian att ta reda på vem Yxmannen är. Nittonåriga Ida jobbar som sekreterare hos en privatdetektiv, och när hon snubblar över ledtrådar som kan leda till avslöjandet av Yxmannens sanna identitet kan hon inte låta bli att på egen hand försöka utreda mysteriet. 

Yxmannen bygger på de händelser som skakade New Orleans mellan 1918 och 1919, då en seriemördare härjade i staden. De brev som förekommer i romanen är autentiska och tros ha skrivits av den verklige Yxmannen. 


Det här är den första boken i något som verkar bli en serie som löst grundar sig på händelser från förr. Andra boken utspelar sig i Chicago och inbegriper Al Capone. Vem den riktiga Yxmannen var är fortfarande okänt. Men Ray Celestin bygger här upp en mycket spännande historia kring hur det skulle ha kunnat vara.

Boken har tre egentliga huvudpersoner, Michael Talbot som är kriminalinspektör och utreder brotten hårt ansatt av sina chefer och mannar. Ida som jobbar på en detektivbyrå och ramlar över en ledtråd kring vem yxmannen kan vara samt Luca D'Andrea, Michaels tidigare chef som precis kommit ut från fängelset och har kopplingar till italienska maffian. I bakgrunden finns även Idas kompis Lewis och reportern John Riley.

Den största spänningen ligger såklart kring vem Yxmannen är och vem som kommer bli mördad nästa gång. Men det finns en annan spänning - New Orleans är en stad med många etniciteter och svarta människor är inte mycket värda i den gamla södern. Det är inte riskfritt att röra sig ute eller i vissa områden för vare sig mörkhyade eller kvinnor. Ida är dessutom en som inte hör hemma någonstans där.

Samtidigt som miljön är oerhört fascinerande beskriven blir jag lite skrämd av den. Men eftersom det är en deckare är det ju de mörka sidorna som beskrivs. Samtidigt förmedlas det även hur jazzen hade sin plats och även om maten inte är en direkt del av boken så nämns det även att de olika köken influerar utbudet.

Jag tycker om alla tre huvudpersoner även om man kan ha vissa invändningar till Luca D'Andreas tidigare liv. Men han är åtminstone inte stolt över det och det är lätt att förstå hur han hamnade där. Men det är såklart fortfarande lika fel.

Jag är glad att jag tog mig an boken och till skillnad från många deckare kommer den leva kvar länge mycket på grund av hur författaren verkligen fick mig att se hur det såg ut där och då.

För sommarbingon kryssar jag i rutan Utspelar sig på en plats du skulle vilja besöka (men aldrig varit). Jag älskar att äta gott och New Orleans är ju känd för sina Cajunrätter och influenser från så många olika ställen.

Betyget blir en stark fyra.

8 kommentarer:

  1. Köpte denna på e-boksrean nu i sommar. Har ju velat fram och tillbaka länge huruvida jag vill läsa eller ej, men nu har jag den i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du skulle gilla den här så du gjorde rätt i att köpa den. Sen är det som alltid lite läskigt med böcker som i princip alla hyllat.

      Radera
  2. Jag blir bara mer och mer sugen på den här serien faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den definitivt var läsvärd!

      Radera
  3. Nu vill jag läsa nästa bok också!

    SvaraRadera