onsdag 31 januari 2018

Gatukatten Bob av James Bowen

Om hur en katt påverkar en mans liv!

Handling: När James Bowen hittade en skadad, röd gatukatt hopkrupen i huset där han nyss fått en träningslägenhet hade han ingen aning om hur stor betydelse katten skulle få i hans liv. James levde ur hand i mun på Londons gator och det sista han behövde var ett husdjur.

Ändå kunde James inte låta bli att hjälpa den slående intelligenta hankatten, som han snart döpte till Bob. Inom kort var de två oskiljaktiga och deras skiftande, lustiga och emellanåt farliga äventyr skulle komma att förändra deras liv och långsamt läka såren från det förflutna.


James är en före detta hemlös knarkare som försöker ordna upp sitt liv. Han livnär sig som gatumusikant och står ofta på ställen där han inte får och tjänar ungefär precis så han kan få lite att äta och ha kvar sitt boende.

Plötsligt en dag står det en katt i huset där han bor som är mager och skadad. Han tar sig an den när han inser att ingen i huset verkar känna den. De blir vänner och James börjar plötsligt kämpa med att få ett bättre liv eftersom han nu har någon som är beroende av honom.

Det här är en väldigt fin verklig historia och det går jättefort att lyssna på boken eftersom jag inte vill sluta. Nu efteråt har jag dessutom sett filmklipp på Bob som folk lagt upp lite då och då på Youtube under årens gång utan att James ens visste om det. Han hade ju inte ens en dator eller mobil.

Jag skrev i en Facebookgrupp (som handlar om ljudböcker) om två av mina favoritljudböcker - Mannen som talade med elefanter och Pingvinlektionerna och fick tipset om att det finns fler, liknande böcker på Storytel under Biografier och undergruppen "Det djur lär oss". Så jag lär varva mitt lyssnande med böcker därifrån. Mest är det James Herriots böcker som jag älskade en gång för länge sedan. 

Rent språkligt är den tyvärr övertydlig och full av upprepningar så det går verkligen inte att missta sig på något. Det är ganska vanligt när det handlar om en biografi/memoarer av en person som inte är en van författare.

Jag gillar verkligen historien men själva språkbruket gör att boken bara får betyget 3 av 5.

7 kommentarer:

  1. Vad roligt att du nämner Pingvinlektionerna, den fastnade verkligen hos mig, vilken underbar bok. Jag skrattade och grät om vartannat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Pingvinlektionerna var jättefin. Och dessutom var det intressant att se hur det såg ut där och då.

      Radera
  2. Den var lite mysig och härlig :-) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Det finns en fortsättning som jag ska ta vid tillfälle.

      Radera
    2. Jag har två böcker till om gatukatten Bob.

      Radera
    3. Som du läst eller som väntar?

      Radera