söndag 14 januari 2018

Westins bageri och kafé av Solja Krapu-Kallio

En mysig feel-goodbok!

Handling: Sigrid Westin ska fira jul tillsammans med bästa väninnan Natalie inne i stan. De ska ha en riktig myshelg, gå på spa och äta ute, och förstås prata om sina senaste dejter. För första gången tänker hon inte åka hem till familjen i Stornäs. Men hon borde kanske ha förstått att inget blir som man planerat. 

När en olycka inträffar och Westins bageri & kafé står utan ledning, just när julen knackar på dörren, känner hon sig tvingad att åka tillbaka hem och ta över rodret. Att flera av traktens ungkarlar uppmärksammat hennes hemkomst underlättar inte. Men hon har ju ändå inte tänkt stanna kvar i Stornäs längre än nödvändigt. 


Den här boken var Storytels julkalender 2016. Det kom ett avsnitt per dag mellan den 1 - 24 december. Personligen tror jag inte att jag alls fattade att det var en julkalender utan jag uppmärksammade den först nu när den kom ut i pocket. Jag tog med det i familjens julklappsspel och visste att även om jag inte skulle få den så skulle jag sen få låna den.

Det här är en mysig serie om ett familjebageri där dottern i familjen plötsligt får komma och ta över för att det inte ska gå helt i konkurs. Sigrid trodde själv att hon lämnat allt bakom sig men får finna sig i att stötta så mycket hon bara kan. Hennes svägerska och forna bästa kompis är höggravid och hennes bror ligger på sjukhus. Föräldrarna har gått i pension men försöker stötta efter bästa förmåga. Bageriet får dessutom ett oväntat tillskott som överrumplar dem i början.

Jag tycker om delarna om bageriet, familjerelationerna och det oväntade tillskottet. Däremot roas jag inte lika mycket av dejtingbiten eftersom den som oftast rymmer onödiga förvecklingar - eftersom det förväntas vara sådana. Jag gillar inte när det närmar sig skämshållet (typ Bridget Jones). Nu är det bara en del av boken så som helhet gillar jag den ändå.

Det som jag verkligen uppskattar är skapandet av bakverk, värmen och kämpandet för att få det att gå ihop. När familjerelationerna utvecklas och de ser lite andra sidor hos varandra. Och när de får lite distans.

Betyg 3+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar