tisdag 27 februari 2018

Maestro av Geir Tangen

En riktig sträckläsarbok!

Handling: Journalisten Viljar Ravn Gudmundssons karriär är på väg utför. Förr var han den stora stjärnan på lokaltidningen i den norska småstaden Haugesund, och hade fullt sjå med att stå emot anbuden från Oslotidningarna. Men efter ett ödesdigert misstag går Viljar från stjärna till iskall på redaktionen. Samtidigt kämpar han privat med att ta hand om sin ADHD-diagnostiserade son, och inte minst med att hantera sina egna ångestattacker.

När Viljar en dag får ett mejl av någon som påstår sig vilja straffa människor som undkommit rättvisan, skickar han det bara förstrött vidare till polisen. Nästa dag hittas en kvinna mördad. Och snart trillar ännu ett kryptiskt mejl ner i Viljars inkorg ...

Lotte Skeisvoll leder polisutredningen. Många rynkar på näsan åt att hon 32 år ung blivit utnämnd till kriminalkommissarie, men Lotte själv - paragrafryttare och närmast tvångsmässigt överambitiös - tycker att hon borde ha fått chansen betydligt tidigare. Men nu möts hon av en gärningsman som ständigt verkar ligga steget före. Först när det framkommer att morden tycks spegla scener ur populära kriminalromaner står hon inför ett genombrott.


Geir Tangen är en ny bekantskap för mig. Men jag har förstått att han har en känd bokblogg i Norge med inriktning på deckare: https://bokbloggeir.com

Det är två huvudkaraktärer i boken. Journalisten Viljar Ravn Gudmundsson och kriminalkommissarien Lotte Skeisvoll. Om jag ska vara ärlig så är jag inte särskilt förtjust i Viljar men jag gillar Lotte desto mer. Viljar mår inte särskilt bra men han verkade inte så trevlig innan allt hände heller. Lotte är en väldigt driven polis men hon får flera utmaningar förutom mördaren då rikskrim kommer och ska stötta och även när hennes syster behöver henne.

Som många deckare så har även mördaren en röst. Jag är inte så förtjust i det men känslan är att de gånger det sker handlar det ofta om en mördare som läsaren behöver få en större förståelse för. Om det nu går. Här finns även tillbakablickar kring det som hände för fyra år sen och som fick Viljar att må så dåligt.

Det märks att Geir Tangen älskar deckare. Det finns en hel del hänvisningar till sådana och han leker lite med oss läsare också och gör något som Clive Cussler brukar göra. Jag var lite rädd att det skulle blir lite som i en av Nessers böcker, Himmel över London där jag hade svårt att hänga med nästan i vad som var verkligen och vad som inte var det. Men så långt gick inte Geir Tangen.

Jag började läsa boken en lördagsförmiddag och skippade allt vad städning och rensning hette. På söndagen var den utläst trots att jag var borta ett antal timmar med sonen för ett biobesök m.m. Så den var spännande och fick mig att vilja läsa vidare.

Geir Tangen verkar ha skrivit en fortsättning så det finns åtminstone en uppföljare. Vi får se när den kommer på svenska. Jag kommer definitivt läsa den.

Boken är ett recensionsexemplar.

Betyg 4 av 5.

4 kommentarer: