söndag 11 februari 2018

Visheten vaknar av Elin Säfström

Den andra boken om väktaren Tilda.

Handling: Stockholm är fullproppat med tomtar, troll, vättar och älvor. De flesta människor ser dem inte tack vare Tilda. Det är nämligen hennes ansvar att rådare och människor hålls ifrån varandra. Det är svårt nog i vanliga fall, utan att trollen springer omkring på stan och beter sig som huliganer. Det visar sig att deras stora högtid, Vishetens dag, närmar sig och det går rykten om att den innefattar en förfärlig rit. Tilda måste se till att ingen skadas samtidigt som hon försöker få ordning på känslorna för Hakim och rädda sin vänskap med Imane. Ingenting blir lättare av att en attraktiv vittra behöver Tildas hjälp och att relationen till Natta börjar bli oväntat komplicerad.


Den här serien väcker samma känslor hos mig som böckerna om Harry Potter. Tyvärr var jag vuxen även när de kom men det hindrade mig inte från att njuta av dem.

Tilda är på många sätt en klassisk tonåring som måste försöka klara skolan och kompisar och förälskelser. Dessutom är vare sig hennes mamma eller mormor som de flesta mödrar och mormödrar... Och hennes liv är blir inte direkt lättare av att tvingas ta itu med alla problem som alla väsen ställer till med.

Även om jag inte bor i Stockholm så har jag ändå varit där en del (pluggade bland annat där i fyra år). Det gör att miljön nog blir lite extra speciell eftersom jag ser flera platser framför mig.

Boken är spännande, engagerande och fantasifull. Den väcker verkligen olika typer av känslor i mig. Det enda negativa är att den tar slut alldeles för fort.

Betyg 5 av 5.

7 kommentarer:

  1. Jag är så glad att jag har kommit på att åldersindelningen bara är en rekommendation :) Och så är jag lite ledsen över att det inte fanns sådana här böcker när jag var i rätt ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Men Narnia gav nog mig en liknande känsla. Och sen Sagan om ringen. Men det var typ de...

      Radera
  2. Det låter inte som en bok(serie) för mej... Jag tilltalas inte alls av böcker med diverse fantasifigurer. Jag läste de tre första Harry Potter-böckerna för ett par år sen men fascinerades inte tillräckligt mycket av dem för att ta itu med den fjärde som var tjock. Narnia fattade jag inte heller tycke för... Inte min typ av böcker helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gillar man inte Harry Potter eller Narnia så förstår jag att den här serien inte heller är rätt. Men det är ju inte så att du saknar böcker att läsa för det ;-).

      Radera
  3. Den här serien är så trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. Jag ser fram emot del tre!

      Radera