söndag 11 mars 2018

Allt du önskar av Kristin Emilsson

Den tredje boken om Amanda och Erik!

Handling: Amanda och Erik har gått vidare efter skilsmässan. De har sålt villan, delat upp bohaget och har delad vårdnad om sonen Nils. Men medan Amandas liv rullar på med ny kärlek, takvåning och författarkarriär, har Erik det tuffare. Inte nog med att den nystartade firman går dåligt, han dricker för mycket och träffar fel kvinnor.

Men när allt ter sig som mörkast dyker oväntat Boel upp, och med henne den lurviga vallhunden Kristina och den normkritiska teatergruppen Syster Yster. I en svartmålad källare i Vasastan får Erik inte bara nya vänner och värderingar - han återupptäcker också bortglömda sidor hos sig själv.

Samtidigt börjar Amandas perfekta tillvaro att krackelera och ett oplanerat möte med mannen hon försökt förtränga tvingar henne att göra upp med gamla känslor och drömmar

Och så är det den där gnagande frågan som varken hon eller Erik har kunnat släppa: Vem är egentligen pappa till Nils?


Jag fick den här som en överraskningsbok och har inte läst de tidigare i serien. Men när jag kollade andra bloggar så såg jag att det verkar fungera bra att läsa den här utan att ha läst de tidigare. Skillnaden blir nog att jag bedömer personerna bara utifrån hur de beskrivs i den här boken.

Anledning till att jag inte läste första serien är att jag har det rätt svårt med lögner (och då inte de små vita lögnerna). Och hela första boken beskrivs enligt baksidan handla om Amandas dubbelliv. Men det framgår i den här boken att inte heller Erik har varit särskilt ärlig under deras förhållande. Det är bra för då tar jag inte ställning för någon av dem utan läser rätt förutsättningslöst.

Amanda har fullt upp med sina fina förhållande. Men det blir snabbt tydligt att det inte bara är guld och gröna skogar där. Erik har det tufft och han har svårt att rycka upp sig. Men det är helt klart Eriks del av boken som jag tycker är intressantast. Jag intresserar mig inte så mycket för Amandas liv utan det är Eriks utveckling som jag helst följer. Även om han är lite trögstartad.

Jag är glad att jag fick läsa boken och när jag tänker tillbaka på den så dyker genast flera scener upp från boken. Mest scener som får mig att le.

Betyg 3+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar