söndag 1 april 2018

Den osynlige väktaren av Dolores Redondo

Den första boken i en spansk deckarserie.

Handling: När en tonårsflickas nakna kropp hittas vid Baztánfloden kopplas den snabbt till ett liknande mord på en ung kvinna en månad tidigare. Snart florerar ryktena i den närbelägna byn. Är det en ritualmördares verk eller är förövaren en mytologisk basajaun, den osynlige väktaren som sägs leva i skogarna.

Kriminalinspektör Amaia Salazar leder utredningen som tar henne tillbaka till den baskiska landsbygden där hon växte upp. En plats med stora skogar, dimhöljda berg och uråldriga myter. Här göms olösta konflikter och hemligheter som ingen vill ska komma i dagen, och snart leder spåren i en riktning Amaia aldrig hade kunnat föreställa sig.


Den här boken fick jag i födelsedagspresent i höstas av Annikahttps://lexannika.wordpress.com/. Men först nu blev den läst eftersom jag helst vill läsa presentböcker när jag verkligen har tid att läsa lite mer sammanhängande. Dessutom hann jag köpa ytterligare ett exemplar av den eftersom jag tydligt glömde bort att den redan fanns i hemmet. Å andra sidan visar det att jag verkligen ville ha den. Dubbelexet gav jag till min syster. Så jag hoppas att hon kan gilla den.

Jag tycker om att läsa deckare som utspelar sig i en lite annorlunda miljö. Den här utspelar sig i Elizondo, Spanien i den Baskiska delen. Kriminalinspektör Amaia kommer därifrån men bor nu i Pamplona med sin man, konstnären James, och får på grund av sin lokalkännedom uppdraget att leda utredningen. Till en kollegas förtrytelse.

Det finns en viss känsla av mystik i boken men det tar verkligen inte över. Så de som inte gillar böcker med övernaturliga saker tycker jag inte behöver oroa sig. Däremot tycker jag att det tillför en hel del i stämningen av boken. Det tillsammans med miljöbeskrivningarna.

Jag tycker om Amaia men det finns en del i hennes barndom som skapat sår och som hon tvingas ta tag i parallellt med utredningen. Jag måste erkänna att jag har lite svårt att hålla isär namnen men det beror nog mest på att jag är ovan vid spanska namn. Dessutom finns ett persongalleri längst bak i boken med sjutton namn. En del av dem är Amaias släktingar.

Folks temperament skiljer sig lite mot det Skandinaviska men om man tittar på spansk tv så kan ju den vara mer livfull än vår. Sen visar många inte sina bästa sidor heller under den här perioden och vissa är kanske oförbätterligt hemska. Som en av Amaias systrar.

Jag hann bli lite orolig när jag såg att endast den här är utgiven på svenska och den kom 2016. Men jag såg sen på förlaget (Bucket list books) att nästa bok kommer under 2018 (Ondskans arv) och den tredje 2019 (Offergåvan). Dolores Redondo har dessutom fått Spaniens mest prestigefyllda pris för en av sina böcker och vars prissumma endast överträffas av Nobelpriset i litteratur.

Som ni förstår kommer jag definitivt läsa nästa bok i serien.

Betyg 4 av 5.

8 kommentarer:

  1. Åh! Nästa del i år alltså :) Den ser jag fram emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns tryggt - precis som jag behöver mer böcker... :)

      Radera
  2. Den där låter intressant.

    SvaraRadera
  3. Haha, det där med att man inte behöver oroa sig för de övernaturliga sakerna i boken kändes riktat mot mig nu när jag fick boken av dig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, typ. Ingen övernaturlig varelse låg bakom morden. :)

      Radera
  4. Vad bra att du gillade den! Känns som att det kanske även vore en bok för mej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att jag fick den. Och jag tror att du också kan gilla den.

      Radera