tisdag 3 april 2018

Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund

Den spännande fortsättningen på Middagsmörker!

Handling: Mörkret har lagt sig över Idijärvi sameby och det dröjer veckor innan solen återvänder. Borri noaidis attack har rivit upp djupa sår inom Áili, sår som blir än mer smärtsamma när en tragisk olycka gör henne ensam igen. Samtidigt har Nåjdernas råd kommit till byn. De söker efter Urseiten, det mytomspunna föremål som kan förgöra dem alla om det hamnar i fel händer. Áili litar inte på rådsmedlemmarna och när deras sökande inte ger resultat försöker hon utveckla sina krafter på egen hand.

Hon gör allt för att hålla byn säker. Inget pris är för högt för att skydda de hon älskar.


Eftersom jag störde mig på uppläsaren av böckerna läste jag den här boken som e-bok. Jag kunde inte vänta längre utan fortsatte med den så fort jag var klar med Middagsmörker. Men jag kommer pausa lite innan jag tar mig an den tredje och sista boken.

Den här boken tar vid nästan exakt där förra boken slutade. Áili har det tungt och har svårt att veta vilka hon kan lita på. Samtidigt behöver hon lära sig hantera sina krafter men det är inte så lätt. Mycket händer, både bra och dåliga saker.

Tempot i böckerna är verkligen högt och det är inte tråkigt ett sekund. Eftersom jag själv knappt befinner mig norr om Stockholm kan jag inte bedöma något om hur same-livet framställs. Men för mig handlar det mer om själva magin och en lite mer isolerad miljö och vintrigt landskap. För att inte tala om Áili själv och personerna runt henne.

Jag är glad att jag tog mig an serien först nu för då kan jag läsa den rätt snabbt och inte hinna glömma så mycket däremellan.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar