lördag 28 april 2018

Kvinnan vid kanalen av Set Mattsson

Den fjärde boken om Douglas Palm i ett dåtida Malmö.

Handling: Året är 1952 och en död man påträffas i ett av Malmös sjaskigare hyreshus. Offret är fastbunden i sängen och makabert sminkad.

Några kvarter bort lever den unga Sigrid Holm. Hon har bestämt sig för att starta ett nytt liv tillsammans med dottern som togs ifrån henne strax efter förlossningen. Men innan Sigrid kan lämna sin tillvaro som prostituerad planerar hon att hämnas på de män som skadat henne.

Den förra boken utspelade sig 1948 så det har hunnit gå fyra år. Och det här är en mer tungsint Douglas Palm än tidigare. Flera saker som hände i förra boken verkar ha satt spår i honom. Och det finns även saker i privatlivet som tynger honom och får honom att fundera över om livet inte innebar mer än det här samtidigt som han mår dåligt över ett beslut han tagit.

I den här boken visar Set Mattsson också tidens anda då skräcken för kommunismen även sveper över Sverige. Och överlag tycker jag om hur han lägger till detaljer som gör att boken känns väldigt tidenlig samtidigt som det inte blir för mycket.

Någonstans mitt i händer något som gör att jag drar mig för att lyssna på boken. En jobbig situation händer och det blir så fel. Vid sådana här tillfällen är det alltid jobbigare att lyssna. För en röst i örat gör det så nära. Men jag lyssnar på och nöjd med vissa saker som ändå händer.

Själva deckargåtan är tragisk och det är ett fokus på de prostituerades liv. Många av dem som hamnar i träsket kommer från sargade hem och saknar trygghet av en familj. Jag tycker att det är bra att böckerna som utspelar sig i dåtid också påminner om hur lättare det är att klara sig idag. Självklart finns det många som har det svårt i Sverige idag också men jämfört med förr och med världens u-länder har ändå de flesta det väldigt bra.

Betyg 3+ av 5.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Set Mattsson men du gör mej verkligen nyfiken på hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stilen påminner om Arnaldur Indridassons historiska deckare. Lugna och ibland med lite melankoli.

      Radera