tisdag 15 maj 2018

Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Den första boken i en serie.

Handling: Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början.

Jag lånade den här boken av en granne och fick för mig att det var den som var utvald till Bonniers Årets Bok 2018. Men det är ju en annan bok av henne som handlar om en bokhandel. Men det gjorde mig inte det minsta att jag fick läsa den här nu istället. Och bakning är verkligen aldrig fel!

Det här är en klassisk feel-good roman. Som alltid tycker jag att de blir desto bättre när det finns sorgliga och/eller jobbiga stunder också som motvikt till det sockersöta. Och ingen "Bridget Jones-humor". Här ska Polly dels komma igång efter att ha förlorat det mesta i sitt liv (dock har ingen dött) och få tillbaka sitt självförtroende. Fast jag skulle önska att hon kunde ryta ifrån lite till sitt ex som verkar ha varit sjukt otrevlig på slutet.

Miljön i Cornwall beskrivs på ett skönt sätt, både när det är hemskt och när det är som bäst. Det finns dessutom lite olika typer av karaktärer som piggar upp historien för att inte tala om en viss fågel. Jag hinner dessutom bli sugen på rätt många mackor - och på honung innan boken är slut.

Jag kan se att det kommit fler böcker i den här serien och jag kommer antagligen beta av dem lite då och då.

Betyg 4 av 5.

8 kommentarer:

  1. gillade denna, historien, miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det fanns mycket att tycka om i den!

      Radera
  2. Den här gillade jag, den blev lite sötsliskig ett tag, men det var ju vad jag ville ha just då :) Ska läsa andra delen nu i sommar tänkte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger, så fungerar det söta ibland. Det låter bra att du ska läsa den så jag vet om jag sen ska ta mig an den eller ta nästa serie istället :).

      Radera
  3. Tyckte att den där boken var jättemysig. Har de två uppföljarna och vill läsa dem snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, härligt att ha uppföljarna så nära.

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, jättemysig! Tänk att en bok kan vilja få en att bo på en sådan ö. Något jag normalt aldrig skulle kunna tänka mig.

      Radera