söndag 6 maj 2018

Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils

Första delen om journalisten Nora Sand!

Handling: Flickorna på Englandsbåten är en snabb thriller som utspelar sig i både Danmark och Storbritannien. Här blandas skandinavisk noir med traditionell brittisk deckare. Den utspelar sig i ett modernt, globalt samhälle och introducerar en hjältinna som lyckas vara både händig, självständig och sårbar. Möt Nora Sand - en okonstlad och driven, kickboxande Londonbaserad utrikeskorrespondent för den danska tidningen Globalt.

En mystisk resväska leder Nora in på ett gammalt fall då två danska flickor försvann spårlöst från en Englandsbåt 1985, och en brutal seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff på det ökända fängelset Wolf Hall i England.

Den spännande och allt mer obehagliga deckarhistorien balanseras av den lättsammare sidoberättelsen om Noras spirande förälskelse med en gammal skolkamrat, Andreas, som plötsligt dyker upp i hennes liv igen.


Egentligen gillar jag sällan deckare där journalisten är huvudpersonen.  Jag har svårt för personer som i sin undersökningsiver inte håller sig till lagens gränser vilket inte är ovanligt i den här typen av deckare. Men jag tycker att jag hört så mycket gott om den att jag ändå ville läsa den vilket jag är glad för nu.

Nora är en väldigt självständig person som går upp i sitt jobb. Hon ramlar över en gammal väska som visar sig innehålla foton varav ett är på två danska tjejer som försvann för många år sedan. Fotot verkar vara tagen efter att de försvann vilket väcker intresse. I samma veva återupptar hon kontakten med en gammal kompis - Andreas som väcker oväntade känslor hos henne.

Även om Nora är lite svår att komma helt nära så tycker jag om henne trots att hon inte är helt enkel. Samtidigt har jag bara läst en bok med henne i och jag hoppas lära känna henne bättre i nästa bok. Min känsla med Nora att är det inte är så enkelt med kärlek eftersom jobbet är väldigt viktigt för henne. Men vi får se vad som händer framöver.

Boken utspelar sig både i England och i Danmark men mest i England. Författaren är danska och danska deckare är ju sällan fel. Lone Theils har precis som sin huvudperson jobbat i London för en dansk tidning. Så det i sig gör nog att författaren verkligen vet hur det kan gå till jobbmässigt.

Jag kommer definitivt läsa nästa bok. Än så länge verkar det bara finnas två böcker men jag hoppas att hon kommer att skriva fler.

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Har varit nyfiken på den här i evigheter så jag köpte den nu på bokrean. Om några år är den nog läst också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men då finns det kanske några böcker till som du kan beta av i snabb takt. :)

      Radera