onsdag 18 april 2018

Expeditionen - Min kärlekshistoria av Bea Uusma

En oerhört fascinerande historia!

Under en fest då Bea Uusma hade det tråkigt, tog hon ut en bok från en bokhylla och började läsa. Den handlade om Ingenjör Andrée och hans expedition och hon blev fast.

Under ett antal år har hon läst allt hon kommit över om expeditionen och har även läst till läkare. Hon ville försöka förstå vad de tre männen som flög iväg i en luftballong faktiskt dog av. Hon har dessutom själv rest till Arktis och Nordpolen för att följa deras spår.

Expeditionen tog sin avfärd juli 1897. Drygt trettio år senare - 1930 hittas de tre männen av en slump på en glaciärö i ishavet. Det visar sig att de tvingades nödlanda betydligt tidigare än tänkt och sen släpat sin packning på slädar. Allt detta går att läsa i anteckningar som fortfarande var läsbara.

Vi har den illustrerade boken hemma och den är visserligen tung att hålla i, men fotografierna och bilderna gör så otroligt mycket för känslan. Jag har aldrig egentligen varit särskilt nyfiken på den här expeditionen och jag läste boken bara för att jag hört så otroligt mycket positivt om den. Jag har även hört Bea Uusma själv pratat om den när sambon och jag var på Vi Läsers litteraturbåt 2014. Så jag hör även hennes röst inom mig vid vissa partier. Att den dessutom fick Augustpriset för bästa facklitteratur 2013 gör det inte sämre. Boken känns gedigen men är ändå rätt lättläst.

Bea Uusma går igenom vad man vet om skadorna och listar upp alla olika saker de kan ha dött av och summerar sen vilka orsaker som är mer eller mindre troliga. Detta blandas med dagboksanteckningar från färden så boken innehåller så mycket olika saker som gör boken väldigt varierad.

När jag läser förundras jag över att det finns människor som vågar så mycket. Trots att de har massor att förlora. Där blir det väldigt tydligt hur olika vi är. Och det är tungt att läsa om vilket slit det blev för männen. Man vet ju dessutom hur illa det gick för dem. Trots det är jag mycket glad att jag läste boken tillslut.

Mitt betyg blir 5 av 5!

4 kommentarer:

  1. Den där boken är så otroligt läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med! Så innehållsrik men ändå så lättläst dessutom.

      Radera
  2. Den här boken knockade mig totalt. Jag blev helt fast i historien om expeditionen och läste vidare om den i andra böcker och på nätet. När Uusma beskriver vad hon ser när hon sätter sig på samma plats som André satt på när han hittades död, då blev jag helt tagen av det. Så stark upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var din recension som triggade mig att till slut ta tag i den. Jag tyckte otroligt mycket om den men jag tror att du gillade den aningen mer :).

      Radera